måndag 14 september 2009


var ut i skogen med Nelly helgen, syftet var att plocka svamp. Har hört så många historier från folk som hittat kilovis med svamp och att nu var skogarna fulla med kanatreller. Efter flera års fiaskon tänkte jag att nu skulle t.o.m. en nybörjare som jag lyckats med bedriften att plocka kantareller. Vi utrustade oss med en varsin platskasse och fotriktiga skor och begav oss. Mina kunskaper bestod i att leta i mossrik skog och jag vet på ett ungefär hur en kantarell ser ut. Visste även att det finns olika varianter på kantareller och att de ser snarlika ut. Detta skulle inte bli några bekymmer.

Redan efter några meter in i skogen tyckte Nelly att det var jobbigt att gå i snårig terräng så vi fick nöja oss med att gå efter stigarna. Visst fanns det svamp allt men väldigt få som jag kände igen. Hittade ett hav av svamp som var på pricken som kantareller i formen men hade inte alls den gula färg jag var ute efter. Lämnade dem och gick vidare.

Skådade tillslut något gult under mossan, rev upp den och gittade guldet. Njaaaa inet var det rätt form och storlek men färgen var rätt så vi plockade dem. Sen när vi kom hem och skulle försäkra oss om att det var fin svamp vi hade hittat. Var ute på flera olika svampguider på internet... Det visade sig att våra fina svampar vi tatt med oss hem var slemmurklingar och de bleka svamparna vi ratade var en blek kantarell. Som enligt flera uppgifter ansågs vara den mest delikata svampen av dem alla.

Nelly konstaterade att nästa gång vi skulle ut och plocka svamp så skulle vi kolla på internet INNAN vi gick ut. och visst höll jag med henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar