måndag 12 oktober 2009

tanken var god...

Fick för mig att jag skulle duktig mamma och ha en pedagogisk data och tvfri dag. Började med att inkludera barnen i pizzabaket. Nelly hade sin kusin på besök så tre st glada hjälpredor hade jag. Såg framför mig en bild när vi i harmoni bakade tillsammans alla leende och och att de sen skulle äta med god aptit. Jag försökte vara nyttig genom att ta två tredjedelar fullkornsmöl. Nova var ivrigast och började kavla, provsmaka och göra egna "bullar" innan jag ens hann med att instruera. Men sen fick hon rätt bra kläm på det. Jag delade upp degen och hon samlade ihop till en klump igen. Efter en viss kamp hade vi alla en varsin fin deg att fylla. Jag hade gjort massor av skålar med olika tillbehör. Skinka, ost, champinjoner, tomater, köttbullar, broccoli you name it. Jag hade även förberett med att koka en egen tomatsås på färska tomater örter och massor av vitlök. den ratades såklart av barnen. Nej ketchup skulle det vara. Ketchup ost och köttbullar. Men de bakade med stor iver, även om den större delen av fyllningen hamnade i magen redan innan de passerat ugnen. Lika bra att hålla sig undan. Tittade runt i köket det var mjöl, deg och ostresten på skåpluckor och golv. Tillslut var pizzorna i ugnen och jag kunde passa på att röka undan medan de fick i uppdrag att städa undan efter timmar och lek och bus på övervåningen. Ropade ner dom när pizzorna var gräddade och det såg förtjust på tallrikarna där deras konstverk låg. Du högg in.... Bläääääääääää!!! Tyckte ni inte om??? Näääää bara köttbullarna!! Jaha, så var det med det. Min nyttiga pizzabotten gick inte hem. Men skålen av grönsaksstavar gick åt iallafall. När middagen var avklarat och köket återigen var rent sa tejejna - Nu skall vi göra halsband!!!! Vi gjorde pärlhalsband slog in i baket, ritade och lekte prinsessor. Senare på kvällen när alla miljoner pärlor var upplockade från golvet, jag skrubbat bort all tusch från bordet och barnen var badade och nattade. Så satt jag helt slut och unnade mig ett glas rött FRAMFÖR TV:N.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar