tisdag 10 januari 2012

Inte lätt att vara nöjd....

..med sig själv när man gång på gång får kommentarer som får en att tvivla. ´
Jag tycker själv att jag har kommit till den insikten att min kropp skall i första hand vara hälsosam, i andra hand ”snygg”! Jag är 32 år, väger 65 kilo och min kropp klarar av de krav jag ställer på den. Visst jag orkar inte springa en mil eller lyfta tungt på gymmet, men det vardagliga, och att motionera det klarar jag.

Jag tittar på mig själv i spegeln, jag har sladdrig mage, platt röv och påsar på armarna, men jag duger som jag är. Och min man tycker att jag är världens vackraste. Med rätt kläder och rätt humör kan jag tom känna mig riktigt stolt och nöjd över mig själv….

Men så händer det….

Att framför allt kvinnor kommer fram till mig och ge mig kommentarer med antydan om att jag är med barn.
I torsdags så hände det för sjunde eller åttonde gången i turordningen, denna gången var det en sköterska på vårdcentralen.

Direkt så börjar jag titta på min mjuka mage.. en mage som innan kommentaren var kvinnlig, mjuk och alldeles normal. Nu tyckte jag att den stod rätt ut och hånade mig. Känner mig plötsligt överviktig, otillräcklig och oattraktiv.

Hur skall flickor som växer upp idag någonsin kunna känna sig nöjda och stolta över sina kroppar när inte vi mammor kan det.
När vi kvinnor sänker varandras självkänsla med dumma kommentarer.

4 kommentarer:

  1. Hmmmm....att man ens har mage att säga så rätt ut....jag vågar knappt gratulera en höggravid....=/ Tänk inte på det utan att du är fin som du är!! Sköt om dig! Kram S

    SvaraRadera
  2. Du är finast och smalast! Vågar inte tänka på vad jag ser ut som om du ser ut som en gravid! Love you

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du är jättevacker Jenny! Kram Jessika.W

    SvaraRadera
  4. Det är på det här sättet som flickor/kvinnor får ätstörningar!!!! Vi duger inte som vi är utan ska hela tiden sträva efter ett "ideal"...vad nu det är för något!!!?? Och det kan börja med en kommentar som den där du fick!! Du duger och du är snygg som du är...ändra inte på det!!!Puss

    SvaraRadera