måndag 7 november 2011

Stanna upp en sekund...

Gick med raska steg över torget för att gå in på ICA, då får jag höra en mansröt bakom mig
- Du tjejen!
Vänder mig om och ser ett gäng utanför systemet, min fösta tanke var att de skulle tigga pengar. Men jag stannade ändå och undrade vad de ville. Då kom två av dem fram mot mig, den ena sköt den andre i rullstol.
- Ja? frågade jag.
- Jag vill bara säga att du är så vacker, sa mannen.
Överraskad sa jag tack.
- Ja du är så vacker att jag börjar gråta, man såg att han antingen var berörd på riktigt eller en riktigt duktig skådis. De frågade vad jag hette och vart jag skulle.
Jag sa att jag hette Jenny och skulle köpa broccoli till kvällens soppa. Männen hette Jarmo och något annat finskt, de berättade att det ätit mycket soppa som barn. Och sa att det var bra att jag lagade bra mat till barnen så de var starka och friska. Efter en stunds småprat så tackade jag för komplimangen och önskade herrarna en bra dag. De tackade för att jag tog mig tid och pratade med dem, att jag såg dem.

Gick sen därifrån men det får en att tänka till....

Man skall inte vara rädd för att visa lite medmänsklighet, stanna upp i sitt inrutade vardagsliv och se varann..

1 kommentar:

  1. Så viktigt att "se" alla människor!!!! Det behövs så lite för att göra en människa glad!!!! Fint av dig Jenny!!!Puss puss

    SvaraRadera