fredag 26 oktober 2012

Barnvakt med blodvite

I går fick jag äran att passa lillprisen. Både hans mamma och pappa skulle jobba så jag tog gladeligen åt mig jobbet att få vara med Sigge.

Han är ju väldens snällaste unge, att hämta på dagis äta middag och leka med honom är ju lätt som en plätt. Och har man dessutom Sigges favvo Nelly med sig så kan det inte bli bättre.

Allt flöt på så bra, pyjamasen var på och vi skulle mysa till bolibompa. Då ställer sig Sigge på golvet och dansar sunt, snubblar och far rakt in i tv bänken. Jag tar upp honom för att trösta, men hör ganska snabbt att det är mer än vanlig gråt. När jag ser på honom så är hela ansiktet och munnen fullt med blod. Blir skärrad och springer ut i köket för att tvätta honom och få reda på från vart blodet kommer. Ser att det är ett cm långt jack bredvid ögat. Han blir snabbt blå och svullen och blodet fortsätter att rinna.

Här var jag nog rejält skärrad för jag ringde hem Johanna och svamlade nog en hel del. Sprang runt för att hitta förband, ringer Robert och ber honom komma med kirurgtejp. Han får för sig att Sigge har sågat sig i ögat. Så jag pratade nog en hel del osammanhängande.

När Johanna kom hem så satt Sigge snällt och lekte med sin I-pad, och var så glad. Men varje gång vi försökte torka blodet så sa han bestämt - Nej! Sen kom Sigges farmor och tejpade såret, men då det inte ville sluta blöda så rekomenderade 1177 att de skulle åka in till doktorn.

Men doktorn tyckte att tejpningen såg bra ut och de kunde åka hem igen.

I Morse skulle Nova berätta på dagis vad som hänt. "-Sigge gjorde illa sig när Mamma var barnvakt. Och mamma var full.... full av blod!"
Hon gjorde en liten paus efter ordet full, lång nog att jag hann tänka; Vad säger ungen?? Men hon tyckte ´väl att det var otäckt att jag var blodig, hade inte haft en tankte på att tvätta rent mig innan jag träffade henne.

Är så glad att det gick bra, och det är tur att han är så fantastisk.

Men han kommer troligtvis att få ett ärr vid ögat, ett minne från den kvällen då Moster skulle vara barnvakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar