onsdag 7 november 2012

Det går OM man vill

Skall aldrig mer gnälla över dålig ämnesomsättning och att jag visst äter nyttigt. JA ibland ja, men gör man som jag gjort, tränar 1-2 ggr i veckan, äter nyttigt för det mesta men unnar mig en massa skit som jag stoppar i mig när ungarna somnat, sitter still hela dagarna då går man upp i vikt.

Men om man i stället stoppar i sg mindre energi än vad man gör av med så går man ner i vikt, så enkelt är det. Tror inte på alla dieter och genvägar. Träna, ät bra kost regelbundet och ät bara de godsaker du verkligen måste.

Och säg inte att man inte hinner träna för det gör du, har du en timmes lunch så ta en del av den till en rask promenad. Jag har köpt en crosstrainer som jag kan trampa på när jag ändå ser det där tv-programmet som jag MÅSTE se.

Har nu gått ner 3 kilo på nio dagar och fått bättre siffror på måttbandet, känner mig redan friskare och starkare... och det motiverar mig att fortsätta kampen till ett friskare och längre liv...

5 kommentarer:

  1. Hur länge och hur ofta "kör" du på din crosstrainer?
    Hur ser din kost ut en dag?

    SvaraRadera
  2. Heja heja! Jag älskar din inställning!!!! Puss Panni

    SvaraRadera
  3. Hej Anonom, jag tror på att inte förändra kost eller motion så extremt till en livsstil du inte kan fortsätta med i det långa loppet. Gillar du mackor till frukost, välj bort ost och smör, ta mjukost och skinka. Goda grönsaker. Skippa sötad juice och sockrade flingor. Ät den mat du tycker är god, men välj nyttigare alternativ. Ta halva tallriken med goda grönsaker. Frossa i broccoli och blomkål. När suget kommer på kvällen, knapra på en morot. Jag tränar volleyboll en kväll i veckan och står på crossen 2-3 ggr, ca 20 min, brukar trampa tills jag brännt 200 kalorier. Samt lite lunchpromenader. Samma sak här som med kosten. Jag vill inte gå ut extremt för att kunna leva med en sund livsstil länge.

    Lycka till

    SvaraRadera
  4. Tack för svaret. Jag tycker själv att jag äter "bra". Havregrynsgröt eller macka på morgonen. Har inget smör på brödet utan gärna skinka och gurka och paprika. Lunch är oftast "rester" i låda från middagen kvällen innan. Äter sällan godis och nästan aldrig chips och dricker gärna vatten med eller utan kolsyra. Tar någon frukt under dagen. Har ett stillasittande jobb och försöker stå upp så mycket som möjligt under dagen. Mitt problem är att jag inte får in träningen i vardagen. Ensam med barn gör att jag inte heller kommer iväg på kvällarna. Skoj att du lyckats iaf.

    SvaraRadera
  5. Jag tror att alla har olika sätt att lyckas och jag vill inte säga att något annat sätt är bättre än något annat. Men de gångerna jag har lyckats är när jag har kört Viktväktarna. Då kan jag äta vad jag vill, men med hjälp av deras poängsystem så har jag bättre koll på hur mycket jag stoppar i mig. Vill jag unna mig något onyttigt så blir jag tvungen att kompensera det med motion. För att på "rätt antal poäng" under en vecka. Det är ju samma sak som sunt förnuft. Gör av med mer energi än vad du stoppar i dig. Men jag har blivit hjälpt av VV med att se att jag håller mig till rätt matematik. Lycka till

    SvaraRadera