torsdag 19 augusti 2010

Torsdagstrubbel

Nova var som vanligt på sitt bästa humör, kan lättast liknas med hur Lotta på Bråkmakargatan var den dagen hon klippte hål i sin tröja och valde att flytta hemifrån. Just den här dagen hade Nova lekt med precis ALLT på sitt rum och det är inte lite. Alla lådor, hyllor, askar.. ja allt var tömt på sitt innehåll i det rum som jag 12 timmar innan när hon skulle gå till sängs hade städat i timmar. Nu vägrade hon att städa! - Vill jag inte städa så behöver jag inte det! sa hon och snörpte ihop munnen. Efter maten så sa jag högt och tydligt att Nelly kunde gå till frysen och hämta en glasspinne då hon varit så duktig att städa sitt rum.
- Men jag vill också ha en glass, utbrast Nova.
- Nej du har inte städat ditt rum och Nelly har gjort det, dessutom har hon varit så duktig och lyssnat på det vi har sagt.
Att jag redan lovat Nelly en glass för en tidigare incident sa jag inget om. Tänkte att detta kankse kunde få Nova att tänka till nästa gång vi ber henne att ta rätt på sakerna efter sig.
Nova blev sur och gick från bordet. När jag stod vid disken tyckte jag att det gick lite för lätt, det var lite för få protester, och hon var tyst, alldeles för tyst.
Såg mig omkring, i vardagsrummet så satt en mustisk filur under en filt. Jag lyfte på filten och där satt Nova med en låda bokstavskex i knät och mumsade.
- Men vad gör du? frågade jag allvarligt och försökte hålla mig för skratt.
- Men jag fick ingen glass, och då tog jag kakor i stället.
Hon hade alltså för att kompensera glassförlusten tagit för sig med kakor i stället, och gömt sig under filten efter principen syns man inte finns man inte.

Det blev till att snabbt försöka hitta på ett nytt straff, Nelly och Robert fick åka hem till Farfar och Ingrid och Nova fick husarrest med mig och tillsammans städade vi hennes rum..

1 kommentar: