torsdag 11 februari 2010

Doftminne

Kom och tänka på hur fantastisk kroppen är, att kroppen minns saker som hjärnan har sorterat bort. Minns hur det var när jag kom tillbaka till jobbet efter mammaledigheten. Jag hade ingen aning om vilka kortkommandon som styrde vad, men fingrarna... dom visste direkt vad det handlade om.
I helgen var jag och Robert i stockholm och trots att det nu är många år sedan vi flyttade därifrån, och en hel del hänt på stan sen jag kallade Stockholm mitt hem så mindes kroppen.
När vi korsade hötorget så fanns den där, doften av kryddor, lort och gamla blommor som stått för länge i en vas. När vi skulle in på Åhlens var jag tvungen att stanna upp och blunda, andas in och tankarna tog mig direkt tillbaka till tiden då jag som "världsvan" 19 åring då jag for runt i Stockholm och störde mig på turister som inte fattade att man skulle stå till vänster i rulltrappor och försökte komma in på krogarna runt stureplan. Doften av varmkorv, rök, avgaser och parfym.

Jag smålog och gick vidare...

3 kommentarer:

  1. Hmmm.. Man ska väl ändå stå till höger i rulltrappor?

    SvaraRadera
  2. Tur att ni flyttade "hem" igen, jag gillar inte "Stureplansbrudarna" ha ha!! Kram

    SvaraRadera
  3. Varför klagar du på att jag inte bloggar när du själv inte gjort det på snart en vecka? vavvavavavav!

    SvaraRadera