fredag 1 januari 2010

2010!!

Så sitter man här ensam, Robert är på jobbet och tjejerna sover. De var helt slut efter gårdagens nyårsvaka. Nova slocknade nog vid 10 efter att hon åtaliga gånger tassat upp ur sängen för att kissa eller "leka lite". Men i själva verket var hon nog bara nyfiken på vad vi höll på med. Nelly satt uppe med oss till elva snåret men sen började man märka av att stubinen blev kortare och kortare och att det var dags för att även hon skulle krypa ner under pippi-täcket hos mormor. Nyårsaftonen firade vi i Söderbärke med trerätters middag och skumpa. Vi smälte tenn och lekte charader. Jag tror att vi orkade hålla oss uppe två timmar inpå det nya året. Robert var nog tröttast då han hade varit uppe sen kvart i fem.
Jag hade gjort en förätt på parmesanlindade sparris som jag grillat i ugnen serveterat på en bädd av rucola och soltorkade tomater till detta vitlökstoast och parmesanecreme. Jag tyckte självklart att det var gott eftersom jag tog det jag själv gillade men jag tror att det även gick hem hos övriga festdeltagare.
Till varmrätt bjöd värdarna på kärlknöl och entrecote och en potatisgratäng som kocken Lasse ansåg vara totalt misslyckad. Men Robert tog tre portioner så att det kan inte ha varit så illa :) Desserten bestod av ett grillspett med exotiska frukter och marsmallows, hemmagjord chokladsås och vaniljglass. Och hur proppmätta vi än var efter det så klarade vi av att smälla i oss två påsar chips och en påse ostbågar till charaderna. Behöver jag tillägga att festblåsorna och jeansen åkte av rätt snabbt och mysbyxorna på.

Väl hemma idag var det bara att kasta in väskorna och börja skotta. Tjejerna åkte spark och pulka medans jag hyvlade av tomten. Sen tände vi en brasa och drack glögg. KOllade på Pippi Långstrump och åt middag. För att försöka hålla barnen vakna efter det så tappade jag upp ett bad åt dem och när de var färdiga kröp de i pyjamasarna morgonrockarna och så la vi oss i vår säng och läste en massa böcker. När klockan var sju så protesterade prinsessorna lite men mindre än fem min senare när jag kom up från tvättstugan så sussade de båda så sött.

Så nu sitter man här som sagt med stora högar med prydligt vikt tvätt och ett glas rött i brasans sken. Man kunde ha det sämre..

Frågan är om jag orkar hålla mig vaken till 22.30 när mannen kommer från jobbet.
Jääääääääääsp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar